jueves, 1 de julio de 2010

SESSIÓ 10. METÀFORES D'APRENENTATGE AMB L'ORDINADOR

En la conceptualització de la naturalesa de l’aprenentatge amb l’ordinador Charles Crook planteja 4 models diferents en forma de metàfores, a través de les quals s'explica  com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre davant de diferents situacions en funció del paper que jugui l'ordinador. Aquestes metàfores són:


• Metàfora tutorial: l’ordinador com a tutor

L’interès que es troba en aquesta metàfora és la capacitat que té un ordinador per reproduir alguns aspectes de la relació entre el docent i l’alumne ja que vindria a ser la seqüència següent: L’iniciador que incita als alumnes al funcionament de programes informàtics que faria referència al docent, la resposta que li dóna l’alumne i l’avaluador que seria el mestre.

La creació de programes a l’ordinador com a tutor el que es pretén és la individualització de l’alumne en el seu procés d’aprenentatge i la formulació de preguntes. Per aquesta raó, en aquesta metàfora es pot trobar la pàgina web: http://clic.xtec.cat on es pot trobar activitats que poden a prova els coneixements del nen.

• Metàfora de la construcció:l’ordinador com a alumne

En aquest cas és l’alumne qui controla l’ordinador o màquina i això permet que l’alumne construeixi idees noves a partir d’explorar. En aquesta metàfora podríem dir que l’alumne és actiu ja que és ell qui ensenya a l’ordinador donant una sèrie d’instruccions, per tant, en aquest cas tindríem el programa Winlogo ja que és l’alumne qui ha de donar instruccions per a que la tortuga faci el recorregut que l’alumne vol, tot formant formes i figures.
• Metàfora del laboratori: l’ordinador com a simulador

L’usuari en aquesta metàfora pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat com és el cas del programa Crayon Pysics i aquí el grau de llibertat és més limitat. Per tant, la simulació fomenta la reflexió i l’acció però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes de relació social.

• Metàfora de la caixa d’eines: l’ordinador com a eina
L’ús de l’ordinador com a eina ens permet obtenir noves possibilitats expressives; això significa que l’ordinador actua com un amplificador de l’experiència d’escriure, dibuixar... per tant, es pot dir que l’ordinador com a eina ens allibera de les tasques més rutinàries per tal que ens centrem en aspectes més reflexius, constructius i creatius.
Un exemple seria “el dictat” que és un exercici que pot ser molt útil pels alumnes perquè s’ajuden entre ells a marcar els errors i d’aquesta manera aprenen a corregir-los entre ells i explicar-ho.

No hay comentarios:

Publicar un comentario